Soros Foundation Moldova (FSM)

Good Governance

The mission of the department is to enhance transparency, accountability, efficiency and effectiveness of government in accordance with the European agenda.

Justice and Human Rights

The Justice and Human Rights Department’s vision of rule of law is built on the solid grounds of a fair, accessible and predictable justice delivery system, which effectively safeguards fundamental human rights.

The Department develops and implements activities in several areas, crucial for the fulfilment of its vision: Human Rights, Access to Justice, and Criminal Justice.

Public Health

Our mission is to support and contribute to the development and promotion of health policies and practices based on evidence, which promotes human rights, social inclusion, and justice.

Media Program

Media Department's mission: to contribute to the development of an open, participatory, pluralistic and value-based society in Republic of Moldova by organizing, supporting and financing activities aimed at encouraging the development of an independent media sector and improving access to information.

Other initiatives

Education Support Project

Diagnosticul deprecierii leului moldovenesc

Republica Moldova a „început cu stângul” anul 2015. Bulversarea pieței valutare reprezintă doar o secvență cu o intensitate mai mare în cadrul unei tendințe sistemice de depreciere a leului moldovenesc (MDL). La rândul său, slăbirea monedei naționale, care a început în ultimul trimestru din 2014 și continuă până în prezent, indică o economie care a intrat într-o fază de comprimare, iar slăbirea sectorului bancar, cauzată de explozia tranzacțiilor dubioase din ultimii ani, vor influența degradarea indicatorilor socio-economici ai Republicii Moldova pe parcursul anului 2015. Acestea sunt doar câteva din constatările studiului Diagnosticul deprecierii leului moldovenesc, elaborat de echipa de experți a Centrului „Expert-Grup”, cu susținerea financiară a Programului Buna Guvernare al Fundației Soros-Moldova.

Potrivit studiului, tendința de depreciere sistemică a leului a fost cauzată de o serie de factori: reducerea volumului de transferuri în dolari SUA și Euro, diminuarea exporturilor către CSI, comportamentul populației - transformând-o într-un veritabil jucător pe piață și nu în ultimul rând, anumite tranzacții din sectorul bancar.

Totuși, deprecierea leului moldovenesc nu este unica sursă de risc pentru economia țării. Recesiunea din regiune, caracterizată prin declinul economic din Federația Rusia și Ucraina, va cauza reducerea veniturilor remise și a exporturilor. În plus, sectorul bancar slăbit al Republicii Moldova, istovit de numeroasele raiduri corporative și fraude masive, la fel ar putea periclita evoluția economică al țării.

În acest condiții, este posibil ca Republica Moldova să înregistreze în 2015 un declin economic de 1-2%, iar cel mai probabil, ritmul de creștere a inflației va depăși limita maximă de 6,5% impusă de BNM și ar putea depăși nivelul de 7%.

Pentru a ameliora situația economică și a stabiliza cursului leului moldovenesc, Expert-Grup recomandă factorilor de decizie să negocieze și să semneze urgent un nou acord cu FMI, care va genera un climat mult mai relaxat în relațiile cu donatorii externi și care implicit va facilita obținerea unor fonduri externe pentru Republica Moldova.

De asemenea, BNM ar trebuie să relaxeze treptat politica monetară, pentru a nu amenința și mai tare perspectivele de creștere economică, care și așa sunt pesimiste. În aceeași ordine de idei, autoritatea monetară ar putea recurge la diminuarea ratei rezervelor obligatorii pentru depozitele în valută, care ar genera ofertă suplimentară de dolari și euro, diminuând astfel presiunea asupra cursului monedei naționale.

Pe lângă aceasta, Guvernul trebuie să depună eforturi sporite pentru a exploata la maxim existența zonei de liber schimb cu UE și să stimuleze exporturile. De asemenea, aceasta ar trebuie să depună eforturi pentru ameliorarea mediului concurențial și combaterea tranzacțiilor frauduloase.

Acest studiu a fost realizat cu sprijinul financiar al Fundației Soros-Moldova / Programul Buna Guvernare în cadrul proiectului „Relațiile UE-Moldova – Monitorizarea Progresului în contextul Politicii Europene de Vecinătate”, implementat de Centrul Analitic Independent Expert-Grup și Asociația pentru Democrație Participativă ADEPT.