Soros Foundation Moldova (FSM)

Good Governance

The mission of the department is to enhance transparency, accountability, efficiency and effectiveness of government in accordance with the European agenda.

Justice and Human Rights

The Justice and Human Rights Department’s vision of rule of law is built on the solid grounds of a fair, accessible and predictable justice delivery system, which effectively safeguards fundamental human rights.

The Department develops and implements activities in several areas, crucial for the fulfilment of its vision: Human Rights, Access to Justice, and Criminal Justice.

Public Health

Our mission is to support and contribute to the development and promotion of health policies and practices based on evidence, which promotes human rights, social inclusion, and justice.

Media Program

Media Department's mission: to contribute to the development of an open, participatory, pluralistic and value-based society in Republic of Moldova by organizing, supporting and financing activities aimed at encouraging the development of an independent media sector and improving access to information.

Other initiatives

Education Support Project

A fost lansată Inițiativa Civică pentru Integritatea în Serviciul Public

Cinci organizaţii neguvernamentale (Fundația Soros-Moldova, Asociaţia Presei Independente (API), Centrul pentru Analiză şi Prevenire a Corupţiei (CAPC), Asociaţia pentru Democraţie Participativă (ADEPT) și Centrul pentru Investigaţii Jurnalistice (CIN)) au lansat Iniţiativa Civică pentru Integritatea în Serviciul Public, prin care îşi propun să sporească controlul asupra integrităţii persoanelor care deţin funcţii de conducere în instituţiile publice, monitorizând eficienţa mecanismului de verificare a averilor şi intereselor acestora.

Petru Macovei, directorul executiv al API a menţionat că un proiect similar a existat începând cu anul 2008, când un grup de organizaţii a lansat Inițiativa Civică pentru un Parlament Curat (ICPC), care a monitorizat listele electorale ale candidaţilor la alegerile parlamentare din 5 aprilie şi 29 iulie 2009. ICPC a făcut publice numele candidaţilor compromişi, editând broşura “Cunoaște-ți candidatul!”. “După apariţia acelor broşuri au urmat, cum era de aşteptat, şi consecinţe, am avut procese de judecată intentate de unii concurenţi electorali vizaţi în acele monitorizări, a fost sechestrat un tiraj cu 200 de mii de broşuri, chiar dacă informaţiile prezentate citau surse deschise”, a specificat P. Macovei.

Igor Boţan, directorul ADEPT a afirmat că experienţa acumulată de ICPC de-a lungul anilor a făcut-o mai puternică, mai consolidată în eforturile de monitorizare a integrităţii persoanelor cu funcţii publice. “Noi am pierdut cele 200 de mii de broşuri editate care nu au ajuns la cetăţeni, am pierdut timp în instanţele de judecată pe cauzele intentate de Alexandru Oleinic, Ştefan Urîtu, Dumitru Diacov şi Partidul Comuniştilor din Republica Moldova, însă am câştigat până la urmă, deoarece după patru ani, justiţia ne-a dat câştig de cauză. Această experienţă ne-a consolidat şi dorim să continuăm cu alte activităţi de monitorizare a integrităţii persoanelor publice, inclusiv vom supraveghea şi activitatea Comisiei Naţionale de Integritate, o instituţie nou creată care are nevoie de ajutor”, a specificat Igor Boţan.

Olga Crivoliubic, directoarea Programului Buna Guvernare al Fundaţiei Soros-Moldova a precizat că Iniţiativa Civică pentru Integritatea în Serviciul Public va desfăşura o serie de activităţi, precum: verificarea declaraţiilor de avere şi de interese ale 200 de demnitari şi funcţionari de rang înalt, elaborarea unor studii şi realizarea unor investigaţii jurnalistice axate pe tema integrităţii persoanelor cu funcţii publice. “Noi sperăm că prin unirea eforturilor acestor organizaţii neguvernamentale, să avem o ţară cu mai puţină corupţie, adică o Moldovă mult mai curată”, a conchis O. Crivoliubic.

Victor Strătilă, vicepreşedintele CNI şi-a exprimat îngrijorarea că în Moldova sunt instituţii menite să prevină şi să combată corupţia în sectorul public, însă acestora nu le-au fost atribuite competenţe şi suport financiar necesar. “Săptămânal, constatăm cazuri de fals în declaraţii, incompatibilităţi în funcţie şi conflict de interese. Transmitem aceste acte la Centrul Naţional Anticorupţie(CNA) sau la Procuratură, însă ele nu au finalitate, invocându-se, deseori, expirarea termenului de prescripţie. Am ajuns să fim o autoritate fără autoritate, iar munca noastră este în zadar”, a spus V. Strătilă. Acesta a mai afirmat că marea majoritate a cazurilor verificate de CNI sunt autosesizări din presă.

Cornelia Cozonac, directoarea CIN a menţionat că monitorizarea persoanelor cu funcţii publice, atât de societatea civilă, cât şi de jurnalişti, în care sunt dezvăluzite cazuri grave de încălcare a legislaţiei, oferă cetăţenilor informaţii veridice şi contribuie la educarea atât a acestora, cât şi a funcţionarilor publici. “Rezultatele muncii jurnalistice pe aspectul integrităţii persoanelor publice nu vin imediat. Cetăţenii înţeleg că demnitarii au şi obligaţii şi atribuţii, nu doar drepturi. Dovada o constituie sesizările făcute de cetăţeni. Din momentul ce informaţiile din presă deranjează funcţionarii, atunci ei au şanse să se schimbe”, a specificat C. Cozonac.