fbpx

Negocierile de aderare: Cât de pregătită este Moldova pentru transpunerea Capitolului 28 „Protecția consumatorilor și a sănătății” din acquis-ul comunitar?

Introducere

Integrarea europeană este un deziderat fundamental al politicii interne și externe a Republicii Moldova și al Guvernului, având un puternic potențial de facilitare a coeziunii politice și sociale a societății. Odată cu implementarea Acordului de Asociere, liberalizarea regimului de vize și alinierea treptată la piața internă a UE, are loc integrarea de facto a Republicii Moldova în spațiul politic și economic european. Guvernul este dedicat întru totul obiectivului modernizării și dezvoltării al țării, pe care îl presupune integrarea europeană.

Astfel,  Integrarea Europeană a fost fixată drept ”prioritatea zero” a Programului de Activitate a Guvernului ”Moldova prosperă, sigură și Europeană”, iar prin acțiunea 20 a Planului Național ”Construim Moldova Europeană” anul 2030 a fost trasat ca linie de orizont în pregătirea țării noastre pentru aderarea la UE. În aceiași ordine de idei, Integrarea Europeană reprezintă o prioritate și în Strategia Națională de Dezvoltare ”Moldova Europeană 2030”.

În ultimii doi ani Republica Moldova a avansat considerabil în ce privește procesele de integrare europeană. În special vom evidenția:

La moment, este în proces de implementare etapa de screening bilateral, care  va dura până la 18 luni, ce reprezintă un exercițiu esențial pentru a prezenta gradul de armonizare a legislației naționale cu acquis-ul comunitar, care permite evaluarea progresului și determinarea pașilor necesari pentru a atinge standardele europene în domenii esențiale.

În a doua jumătate a anului 2024 are loc screeningul bilateral pentru Clusterul 1 Valori fundamentale și deja au avut loc sesiuni de screening pentru (i) Capitolul 5 „Achiziții publice”, (ii) Capitolul 24 „Justiție, Libertate și Securitate”, (iii) criteriul „Reforma Administrației Publice”, (iv) criteriul „Funcționarea Instituțiilor Democratice”, (v) Capitolul 23. „Sistem judiciar și drepturi fundamentale”, (vi) Capitolul 32. „Control financiar”, (vii) criteriul „Economic”. După finalizarea screeningului tuturor capitolelor și criteriilor din Clusterul 1, Comisia Europeană va elabora un Raport de evaluare dedicat pentru Republica Moldova. Totodată, până la sfârșitul anului curent Guvernul va elabora trei foi de parcurs pentru următoarele domenii: (i) Reforma Administrației Publice, (ii) Statul de drept, (iii) Funcționarea Instituțiilor Democratice.

Obiectivul articolului în cauză este evaluarea gradului de pregătire a Republicii Moldova și identificarea pașilor următori pentru transpunerea Capitolului 28 „Protecția consumatorilor și a sănătății” din acquis-ul comunitar, fiind abordat doar domeniul de protecție a consumatorilor.

Pentru capitolul vizat etapa de screening bilateral va avea loc în anul 2025, iar Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării, în comun cu cele 11 instituții cu competențe în domeniul protecției consumatorilor, urmează să elaboreze o prezentare detaliată a cadrului normativ și instituțional național în comparație cu acquis-ul UE.

Context

Protecția drepturilor consumatorilor nu doar sporește încrederea între consumatori și furnizori, dar contribuie semnificativ la creșterea calității și nivelului vieții și asigură o concurență loială în piață, elemente-cheie în atragerea investițiilor și susținerea dezvoltării economice durabile.

Domeniul de protecție a consumatorilor în Republica Moldova este o  componentă cheie a agendei de asociere și a procesului de integrare europeană. Astfel, în perioada ianuarie 2024 – iunie 2026 va fi implementat proiectul „Consolidarea cadrului de protecție a consumatorilor în Moldova” (în continuare proiect), implementat de către Centrul Analitic Independent Expert-Grup în parteneriat cu Institutul  pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), și finanțat de către UE și Fundația Soros Moldova. Fundația apreciază înalt finanțarea majoră de către UE a proiectului vizat și, la rândul său, acordă o expertiză valoroasă Guvernului prin contractarea a cinci experți pe termen scurt în domeniile de protecție a consumatorului, bună guvernare și IT.

Obiectivul general al proiectului urmărește creșterea gradului de înțelegere și aplicare a drepturilor consumatorilor în Republica Moldova, care va fi atins în baza a două obiective specifice:

1) sporirea capacităților Guvernului Republicii Moldova de a pune în aplicare legislația privind protecția consumatorilor, armonizată cu acquis-ul UE.

2) sporirea cunoștințelor și capacităților consumatorilor din Republica Moldova cu privire la drepturile pe care le au și acțiunile pe care le pot întreprinde în cazul în care aceste drepturi le-au fost încălcate.

Principalele activități ale proiectului sunt:

  • Cartografierea cuprinzătoare a instituțiilor din domeniul protecției consumatorilor;
  • Analiza constrângerilor dintre situația actuală legată de cadrul de protecție a consumatorilor din Republica Moldova și directivele UE în acest domeniu;
  • Elaborarea setului de recomandări pentru instituțiile relevante pentru a ajusta cadrul legal în conformitate cu analiza constrângerilor;
  • Dezvoltarea a unei soluții informaționale (software) care permite clasificarea, sortarea și procesarea rapidă a petițiilor și, în același timp, permite consumatorilor să urmărească statutul petiției lor;
  • Organizarea campaniei de conștientizare privind protecția consumatorilor;
  • Oferirea a 5 subgranturi pentru organizațiile din mass-media;
  • Crearea Centrului European al Consumatorului din Moldova în baza cerințelor acquis-ului UE și a directivelor relevante.

La situația din octombrie 2024 din progresele de bază ale proiectului vom menționa elaborarea: (i) Raportului de interviuri cu autoritățile publice abilitate cu funcții de protecție a consumatorilor; (ii) Analizei de diagnostic a cadrului legal și instituțional în domeniul  protecției consumatorilor; (iii) Analizei constrângerilor în domeniul organizării funcțiilor de protecție a consumatorilor în Republica Moldova, care au fost validate de către Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării și Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor. În baza documentelor menționate mai sus, a fost pregătită o Foaie de parcurs ce conține  un set de recomandări privind ajustarea cadrului legal, reieșind din analiza constrângerilor, și măsuri pentru fortificarea cadrului de protecție a consumatorilor.

Referitor la software ce va permite o clasificare rapidă, sortare și procesare a petițiilor și, în același timp, va permite consumatorilor să urmărească statutul petiției sale, în septembrie 2024 între Expert-Grup și Agenția Guvernare Electronică a fost semnat Acordul de colaborare privind ajustarea platformei pentru susținerea democrației participative (e-Democrație) în vederea digitalizării proceselor în domeniul protecției consumatorilor, în contextul aprobării Hotărârii Guvernului nr. 564/2024 pentru aprobarea Conceptului platformei pentru susținerea democrației  participative (e-Democrație). Menționăm că această hotărâre a Guvernului a fost elaborată cu asistența Fundației Soros Moldova. La moment, se elaborează Termenii de referință pentru contractarea unui expert dedicat pentru ajustarea respectivă în care se vor specifica modalitățile de integrare în cadrul platformei e-Democracy a inițiativei de dezvoltare a unei soluții informaționale de gestionare și monitorizare a petițiilor în domeniul protecției consumatorilor.

În vara anului 2024 a fost creată Asociația Obștească ”Centrul European al Consumatorului din Republica Moldova”, precum și a fost selectat directorul acestei organizații. Aceasta va fi principala organizație non-guvernamentală focusată pe promovarea și protecția drepturilor consumatorilor în țara noastră. Centrul este înființat ca o organizație non-guvernamentală independentă, cu personalitate juridică proprie, distinctă de guvern sau alte organizații comerciale, și cu un statut non-profit, ceea ce înseamnă că obiectivul său principal este să ofere servicii în beneficiul publicului, fără scopul de a realiza profit.

Rețeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor (ECC-Net) este o rețea de birouri gestionate independent, instituite în conformitate cu VADEMECUM „Rețeaua centrelor europene ale consumatorilor” a Comisiei Europene. Centrele Europene ale Consumatorilor (ECC) sunt organizații care oferă informații, consiliere și asistență gratuită consumatorilor din UE în ceea ce privește drepturile lor în calitate de consumatori. Aceste centre au rolul de a ajuta consumatorii să înțeleagă și să își exercite drepturile în conformitate cu legislația europeană privind protecția consumatorilor. Fiecare țară membră a UE are propriul său ECC, iar acestea sunt finanțate în mare parte de către Comisia Europeană, dar și contribuția guvernelor pentru a asigura accesul gratuit la serviciile lor pentru consumatori.

Este de menționat că autoritățile responsabile de protecția consumatorilor și Centrele Europene pentru Consumatori au roluri și responsabilități distincte și își completează rolurile, contribuind la protecția consumatorilor în contexte diferite și oferind servicii specializate adaptate nevoilor specifice ale consumatorilor și afacerilor dintr-o piață unică europeană.

La baza Centrului European al Consumatorului din Republica Moldova sunt:

  • Viziune: Crearea unui centru cu scopul de a asigura protecția și asistența consumatorilor, consolidând încrederea acestora în piața unică europeană.
  • Misiune: Centru își propune să ofere informații, consiliere și suport eficient consumatorilor, în vederea soluționării disputelor cu comercianții din țară, precum și din alte țări ale UE (dar și țările EFTA și UK). Misiunea este de a facilita rezolvarea amiabilă a disputelor și de a informa consumatorii cu privire la drepturile lor în cadrul pieței europene.

Obiectivele-cheie ale Centrului European al Consumatorului din Republica Moldova sunt:

I. Informare și educație: diseminarea informațiilor privind drepturile consumatorilor în Republica Moldova și UE. Organizarea de programe educaționale pentru consumatori și protecția acestora.

II. Asistență și consultanță: furnizarea de asistență consumatorilor în rezolvarea disputelor cu comercianții din alte țări europene. Acordarea de consultanță privind drepturile și opțiunile de rezolvare a disputelor.

III. Rezolvarea disputelor: dezvoltarea și implementarea unui proces eficient de rezolvare a disputelor bazat pe mediere și mecanisme alternative de soluționare. Facilitarea comunicării între consumatori și comercianți pentru rezolvarea problemelor în mod amiabil.

IV. Parteneriate și colaborare: colaborarea cu instituțiile cu competențe de protecție a consumatorilor din Republica Moldova și cu organizații neguvernamentale relevante. Stabilirea parteneriatelor cu alte Centre Europene ale Consumatorilor pentru schimbul de experiență și susținere reciprocă.

V. Comunicare și conștientizare: dezvoltarea de campanii de conștientizare și informare prin intermediul platformelor online, mass-media și parteneriate cu comunitatea. Organizarea de evenimente și activități de promovare pentru a atrage atenția consumatorilor asupra serviciilor oferite de Centru.

În prezent, au loc procedurile administrative pentru deschiderea Centrului European al Consumatorului din Republica Moldova, iar la 5 noiembrie 2024 va avea loc lansarea oficială a acestuia. Centrul va activa în baza unui Plan de acțiuni bine definit, iar identitatea vizuală a acestuia va fi asigurată în baza unui Brandbook. În cadrul proiectului este prevăzută și o finanțare din partea UE pentru activitatea inițială a organizației, iar ulterior echipa va atrage fonduri adiționale (fundraising) pentru activitatea centrului vizat în vederea asigurării sustenabilității financiare a acestuia.

Sistematizând cele expuse mai sus, Fundația Soros Moldova salută promovarea reformei cadrului de protecție a consumatorilor în Republica Moldova în conformitate cu cele mai bune practici internaționale și cele ale UE. Necesitatea reformei se exprimă prin faptul că aceasta poate aduce câștiguri semnificative pentru societate și mediul de afaceri. Protecția consumatorilor, în echilibru cu protecția și dezvoltarea antreprenorilor, este un element indispensabil pentru promovarea unei concurențe sănătoase și a unei economii de piață funcționale și integre, precum și reprezintă unul din domeniile prioritare de armonizare la acquis-ul comunitar în contextul procesului de integrare europeană.

Evaluarea transpunerii de către Guvernul Republicii Moldova a capitolului 28 din acquis-ul comunitar

Conform prevederilor Capitolului 28, acquis-ul privind protecția consumatorilor acoperă siguranța bunurilor de consum, precum și protecția intereselor economice ale consumatorilor într-un număr de sectoare specifice. Statele membre trebuie să transpună acquis-ul în legislația națională și să pună în aplicare structuri administrative independente și competențe de executare care să permită supravegherea efectivă a pieței și aplicarea acquis-ului. De asemenea, ar trebui să se asigure mecanisme judiciare și extrajudiciare de soluționare a litigiilor, precum și informarea și educarea consumatorilor și rolul pentru organizațiile de consumatori. În plus, acest capitol acoperă norme obligatorii specifice în domeniul sănătății publice.

Fiecare stat membru al UE sau cu statut de țară-candidat a trebuit să își seteze un proces comprehensiv și bine definit pentru a transpune Capitolul 28 (Tabelul nr.1).

Experiența de transpunere a Capitolului 28 din acquis-ul UE

ȚarăStatutConcluziile Comisiei Europene privind transpunerea Capitolului 28
România  Membru UERomânia a acceptat în întregime acquis-ul comunitar privind capitolul 23, în vigoare pe data de 31 decembrie 1999, agreat ulterior până pe data de 30 iunie 2002. Angajamentele asumate în negocieri s-au referit la: transpunerea în legislația română a prevederilor Directivei 1999/44/CE (vânzarea produselor către consumatori și garanțiile asociate) – termen 2002; elaborarea unei reglementări privind publicitatea produselor care se prezintă ca fiind benefice pentru sănătatea consumatorilor, în concordanță cu Decizia Consiliului 260 din 9 noiembrie 1995 – termen 2002; transpunerea în legislația română a Directivelor: 87/102/CEE amendată cu 90/88/CEE și 98/7/CE privind creditul pentru consum – termen 2003 (care se discută în prezent la Parlament); transpunerea în legislația română a directivelor cuprinse în Anexa 1 la Directiva 98/27/CEE privind acțiuni de încetare a practicilor ilicite în materie de protecție a interesului consumatorilor – termen 2004; transpunerea în legislația română a prevederilor Directivei 98/27/CEE în ansamblu (acțiuni de încetare a practicilor ilicite în materie de protecția intereselor consumatorului) – termen data aderării.
BulgariaMembru UEBulgaria a trebuit să-și concentreze eforturile suplimentare pe alinierea continuă a legislației, în special în domeniul vânzărilor de bunuri de consum și garanțiilor asociate, acțiunilor în încetare pentru protecția intereselor consumatorilor,  creditelor de consum, contractelor la distanță, publicității comparative, siguranței generale a produselor, răspunderii și asigurării implementării efective a legislației. Negocierile la acest capitol au fost închise provizoriu. Pașii cheie includeau: (i) Completarea cadrului legislativ în domeniul protecției consumatorilor, (ii) Consolidarea capacităților administrației responsabile pentru implementarea și aplicarea legislației în domeniul protecției consumatorilor, (iii) Asigurarea unui nivel eficient de protecție a drepturilor economice și legale ale consumatorilor, (iv) Dezvoltarea activităților de supraveghere a pieței prin accesul efectiv al consumatorilor la justiție și soluționarea extrajudiciară a litigiilor, (v) Capacitarea în continuare a organizațiilor de consumatori pentru a avea un rol mai activ în protecția consumatorilor.
EstoniaMembru UEEstonia a îndeplinit, în esență, angajamentele și cerințele care decurg din negocierile de aderare în domeniile legate de siguranță a produselor și protecție a consumatorilor și a implementat acest acquis până la aderare. De asemenea, pentru a finaliza pregătirile pentru aderare, Estonia a îmbunătățit supravegherea pieței, în special prin dezvoltarea de planuri de supraveghere pro-active și, prin urmare, asigurarea corespunzătoare a aplicării legislației privind siguranța produselor și măsurilor care nu sunt legate de siguranță, inclusiv prin consolidarea capacităților și structurii administrative.
SloveniaMembru UESlovenia a îndeplinit, în esență, angajamentele și cerințele care decurg din negocierile de aderare în domeniile măsurilor legate de siguranța produselor  și protecției consumatorilor și a pus în aplicare acest acquis până la aderare. Slovenia a finalizat alinierea la acquis în ceea ce privește revizuirea Directivei generale privind siguranța produselor. Pentru a finaliza pregătirile pentru aderare, Slovenia a trebuit să finalizeze alinierea în domeniul măsurilor care nu sunt legate de siguranță și să îmbunătățească supravegherea pieței pentru a asigura aplicarea corespunzătoare a legislației privind siguranța produselor, inclusiv prin consolidarea capacităților și structurilor administrative.
MuntenegruȚară – candidată pentru aderare la UEMuntenegru a fost pregătit la nivel moderat în domeniul protecției consumatorilor și a sănătății publice. S-au înregistrat unele progrese în domeniul protecției consumatorilor și îmbunătățirii capacității de implementare în acest domeniu. În perioada următoare, Muntenegru a trebuit să: finalizeze alinierea legislației naționale la acquis-ul UE privind protecția consumatorilor;consolideze capacitățile administrative pentru a asigura implementarea deplină a acquis-ului UE conform prevederilor Capitolului 28.
UcrainaȚară candidat pentru aderare la UECadrul legal în domeniul protecției consumatorilor este abordat în Legea cu privire la protecția drepturilor consumatorilor, completată cu legislația privind serviciile financiare și serviciile electronice de comunicații. Legislația ucraineană este parțial aliniată la acquis-ul privind drepturile consumatorilor, clauzele contractuale neloiale, practicile comerciale neloiale, indicațiile de preț, pachetele de călătorie și aranjamentele legate de călătorie, vânzarea de bunuri, conținut digital și servicii. Aceasta este, de asemenea, parțial aliniată la acquis-ul privind siguranța produselor. Țara trebuie să acorde  o atenție deosebită alinierii legislației sale în domeniul protecției consumatorilor la toate prevederile acquis-lui UE și să se asigure că acesta este aplicat în mod corespunzător.
Republica Moldova  Țară candidat pentru aderare la UEMoldova are un anumit nivel de pregătire pentru alinierea la acquis-ul UE în domeniul protecției consumatorilor. S-au înregistrat progrese în perioada 2022-2023, în special în ceea ce privește alinierea la acquis-ul privind controlul tutunului. În perioada următoare țara va trebui să alinieze cadrul său juridic la acquis-ul privind protecția consumatorilor și siguranța produselor, precum și să îmbunătățească cooperarea dintre instituțiile publice care au competențe în domeniul protecției consumatorilor.

Sursă: sistematizat de autor în baza Rapoartelor Comisiei Europene.

Pentru țările-membre UE autoarea articolului a efectuat analiza Capitolului 23 „Protecția consumatorului și a sănătății” din acquis-ul UE (versiunea precedentă – extinderea nr.5). În extinderea nr.6 a acquis-lui UE acest capitol are numărul 28.

Subliniem că pentru transpunerea Capitolului 28 (pe domeniul protecției consumatorilor) în țara noastră este responsabil, în mod prioritar, Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării, cu implicarea instituțiilor de stat cu competențe în domeniul protecției consumatorilor (Tabelul nr.2).

Tabelul 2. Instituțiile publice cu funcții în domeniul protecției consumatorului

Denumirea instituțieiDomeniul de competență
1.Autoritatea Aeronautică CivilăTransportul interurban și internațional – transportul aerian  
2.Agenția NavalăTransportul interurban și internațional (naval)
3.Agenția Medicamentului și Dispozitivelor MedicaleProtecția vieții și sănătății consumatorilor – Dispozitivele medicale și produsele farmaceutice
4.Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia InformațieiTelecomunicații
5.Agenția Națională pentru Reglementare în EnergeticăEnergie termică, energie electrică, gazele naturale, apă și canalizare Produsele petroliere – licențierea
6.Agenția Națională pentru Siguranța AlimentelorProdusele alimentare la toate etapele lanțului
7.Agenția Națională pentru Sănătate PublicăProtecția vieții și sănătății consumatorilor – Serviciile prestate de prestatorii de servicii medical
8.Agenția Națională Transport AutoTransportul interurban și internațional
9.Comisia Națională a Pieței FinanciarePiața financiară și sectorul bancar.: Reglementarea și supravegherea modului de prestare a serviciilor financiare de către bănci, unitățile de schimb valutar, societățile de plată, societățile emitente de monedă electronică, organizațiile de creditare nebancară, companiile de asigurări și intermediarii în domeniul asigurărilor.
10.Inspectoratul Național pentru Supraveghere TehnicăConstrucții și securitate industrială
11.Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția ConsumatorilorProduse nealimentare. Coordonator la nivel național asupra controlul respectării legislației cu privire la protecția consumatorilor

Sursă: Raportul privind Analiza de diagnostic a cadrului legal și instituțional în domeniul protecției consumatorilor, elaborat în cadrul proiectului.

Conform informațiilor oferite de către Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării, la situația din octombrie 2024, din cele 17 acte incluse în anexa IV din Acordul de Asociere Republica Moldova – Uniunea Europeană, 16 acte au fost transpuse în legislația națională. Totodată, au mai fost transpuse și alte directive care nu erau incluse inițial în anexă (pozițiile 18-20 din Tabelul nr.3).

Tabelul nr.3. Nivelul de armonizare a legislației în domeniul protecției consumatorilor

 Actul comunitarActul național modificat/adoptat
Siguranța produselor
 Directiva 2001/95/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 3 decembrie 2001 privind siguranța generală a produselorLegea nr.422 din 2006 privind securitatea generală a produselor  
 Directiva Consiliului 87/357/EEC din 25 iunie 1987 privind apropierea legislațiilor statelor membre referitoare la produsele care, nefiind ceea ce par a fi, pot pune în pericol sănătatea sau siguranța consumatorilorHotărârea Guvernului nr.1246/2016 pentru aprobarea Reglementării tehnice privind imitațiile de produse alimentare care prezintă risc de a pune în pericol sănătatea sau siguranța consumatorilor  
 Decizia Comisiei 2009/251/CE din 17 martie 2009 prin care se solicită statelor membre să se asigure că produsele care conțin produsul biocid dimetil fumarat nu sunt introduse sau puse la dispoziție pe piațăLegea nr. 277/2018 privind substanțele chimice  
 Decizia de punere în aplicare (UE) 2016/575 a Comisiei din 26 martie 2016 de prelungire a valabilității de obligare a statelor membre să adopte măsuri prin care să se asigure că nu se pot introduce pe piață decât brichete cu caracteristici de siguranță pentru copii și să interzică introducerea pe piață a brichetelor fantezieHotărârea Guvernului nr.37/2016 cu privire la aprobarea Reglementării tehnice privind punerea la dispoziție pe piață a brichetelor care reprezintă caracteristici de siguranță pentru copii și interzicerea introducerii pe piață a brichetelor fantezie  
Comerț
 Directiva 98/6/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 februarie 1988 privind protecția consumatorului prin indicarea prețurilor produselor oferite consumatorilor(1) Legea nr. 231/2010 cu privire la comerțul interior (2) Hotărârea Guvernului nr.206/2023 cu privire la aprobarea regulamentelor și a regulilor din comerțul interior și abrogarea unor hotărâri ale Guvernului  
 Directiva 2005/29/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 11 mai 2005 privind practicile comerciale neloiale ale întreprinderilor de pe piața internă față de consumatori și de modificare a Directivei 84/450/CEE a Consiliului, a Directivelor 97/7/CE, 98/27/CE și 2002/65/CE ale Parlamentului European și ale Consiliului și a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 al Parlamentului European și al Consiliului („Directiva privind practicile comerciale neloiale”)Legea nr. 105/2003 privind protecția consumatorilor  
Raporturi contractuale
 Inițial inclus în AA, dar deja abrogată: Directiva 1999/44/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 25 mai 1999 privind anumite aspecte ale vânzării de bunuri de consum și garanțiile conexe Directiva în vigoare: Directiva 2019/771 a Parlamentului European și a Consiliului din 20 mai 2019 privind anumite aspecte referitoare la contractele de vânzare de bunuri, de modificare a Regulamentului (UE) 2017/2394 și a Directivei 2009/22/CE și de abrogare a Directivei 1999/44/CELegea nr. 105/2003 privind protecția consumatorilor
 Directiva 93/13/CEE a Consiliului din 5 aprilie 1993 privind clauzele abuzive în contractele încheiate cu consumatorii.(1) Codul Civil al Republicii Moldova nr.1107/2002  (Capitolul V – clauzele abuzive) (2) Legea nr. 105/2003 privind protecția consumatorilor
 Inițial incluse în AA, dar deja abrogate: (1) Directiva Consiliului 85/577/EEC din 20 decembrie 1985 privind protecția consumatorilor în cazul contractelor negociate în afara spațiilor comerciale (2) Directiva 97/7/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 20 mai 1997 privind protecția consumatorilor cu privire la contractele la distanță Directiva în vigoare: Directiva 2011/83/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 25 octombrie 2011 privind drepturile consumatorilor, de modificare a Directivei 93/13/CEE a Consiliului și a Directivei 1999/44/CE a Parlamentului European și a Consiliului și de abrogare a Directivei 85/577/CEE a Consiliului și a Directivei 97/7/CE a Parlamentului European și a Consiliului Codul Civil al Republicii Moldova nr.1107/2002 (Capitolul I – dispoziții generale cu privire la contract și la conținutul contractului, Capitolul II – obligații precontractuale, Capitolul III – încheierea contractului și Capitolul IV – dreptul de revocare a contractului)
 Inițial inclusă în AA, dar deja abrogată: Directiva Consiliului 90/314/EEC din 13 iunie 1990 privind pachetele de servicii pentru călătorii, vacanțe și circuite Directiva în vigoare: Directiva (UE) 2015/2302 a Parlamentului European și a Consiliului din 25 noiembrie 2015 privind pachetele de servicii de călătorie și serviciile de călătorie asociate, de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 și a Directivei 2011/83/UE ale Parlamentului European și ale Consiliului și de abrogare a Directivei 90/314/CEE a ConsiliuluiCodul Civil al Republicii Moldova nr.1107/2002 (Capitolul XIX – Pachetele de servicii de călătorie și produsele de vacanță)
 Directiva 2008/122/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 14 ianuarie 2009 privind protecția consumatorilor în ceea ce privește anumite aspecte referitoare la contractele privind dreptul de folosință a bunurilor pe durată limitată, la contractele privind produsele de vacanță cu drept de folosință pe termen lung, precum și la contractele de revânzare și de schimbCodul Civil al Republicii Moldova nr.1107/2002 (Capitolul XIX – Pachetele de servicii de călătorie și produsele de vacanță)
Servicii financiare
 Directiva 2002/65/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 23 septembrie 2002 privind comercializarea la distanță a serviciilor financiare de consum și de modificare a Directivei 90/619/CEE a Consiliului și a Directivelor 97/7/CE și 98/27/CELegea nr.157/2014 despre încheierea și executarea contractelor la distanță privind serviciile financiare de consum  
Credit de consum
 Directiva 2008/48/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 23 aprilie 2008 privind contractele de credit pentru consumatori și de abrogare a Directivei 87/102/CEE a ConsiliuluiLegea nr. 202/2013 privind contractele de credit pentru consumatori  
Despăgubiri
 Recomandarea 98/257/CE a Comisiei din 30 martie 1998 privind principiile aplicabile organismelor responsabile cu soluționarea extrajudiciară a litigiilor referitoare la consumLegea nr. 137/2015 cu privire la mediere  
 Recomandarea 2001/310/CE a Comisiei din 4 aprilie 2001 privind principiile aplicabile organelor extrajudiciare competente să soluționeze prin mediere litigiile de consumLegea nr. 137/2015 cu privire la mediere
 Inițial inclusă în AA, dar deja abrogată: Directiva 98/27/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 19 mai 1998 privind acțiunile în încetare în ceea ce privește protecția intereselor consumatorilor Directiva în vigoare: Directiva 2009/22/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 23 aprilie 2009 privind acțiunile în încetare în ceea ce privește protecția intereselor consumatorilor(1) Legea nr. 105/2003 privind protecția consumatorilor (2) Codul Civil al Republicii Moldova nr.1107/2002 (3) Codul de procedură civilă al Republicii Moldova nr. 225/2003  
Cooperare în domeniul protecției consumatorului
 Inițial inclusă în AA, dar deja abrogată: Regulamentul (CE) nr. 2006/2004 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 octombrie 2004 privind cooperarea dintre autoritățile naționale însărcinate să asigure aplicarea legislației în materie de protecție a consumatorului („Regulamentul privind cooperarea în materie de protecție a consumatorului”)   Directiva în vigoare: Regulamentul (UE) 2017/2394 al Parlamentului European și al Consiliului din 12 decembrie 2017 privind cooperarea dintre autoritățile naționale însărcinate să asigure respectarea legislației în materie de protecție a consumatorului și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004Transpunere parțială 1) Legea nr. 105/2003 privind protecția consumatorilor 2) Hotărârea Guvernului nr.322/2024 privind cooperarea transfrontalieră în domeniul protecției consumatorilor  
Directivele transpuse care nu erau incluse inițial în Anexa IV la capitolul 5:
 Directiva 2013/11/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 21 mai 2013 privind soluționarea alternativă a litigiilor în materie de consum și de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 și a Directivei 2009/22/CE (Directiva privind SAL în materie de consum)  Legea nr. 105/2003 privind protecția consumatorilor
 Directivei 2006/114/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 12 decembrie 2006 privind publicitatea înșelătoare și comparativăLegea nr.62/2022 cu privire la publicitate  

Sursă: Raportul privind Analiza de diagnostic a cadrului legal și instituțional în domeniul protecției consumatorilor, elaborat în cadrul proiectului.

În urma analizei acțiunilor, prevăzute în Capitolul 28 din Planul de acțiuni de aderare 2024-2027, Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării, în comun cu  Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor, urmează să transpună următoarele acte ale UE:

  • Directiva (UE) 2020/1828 a Parlamentului European și a Consiliului din 25 noiembrie 2020 privind acțiunile în reprezentare pentru protecția intereselor colective ale consumatorilor și de abrogare a Directivei 2009/22/CE – termen: decembrie 2024
  • Decizia de punere în aplicare (UE) 2019/417 a Comisiei din 8 noiembrie 2018 de stabilire a liniilor directoare pentru gestionarea Sistemului de informare rapidă al UE, „RAPEX”, înființat în temeiul articolului 12 din Directiva 2001/95/CE privind siguranța generală a produselor, precum și a sistemului său de notificare – termen: decembrie 2024
  • Regulamentul (UE) nr. 524/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 21 mai 2013 privind soluționarea online a litigiilor în materie de consum și de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 și a Directivei 2009/22/CE (Regulamentul privind SOL în materie de consum) – termen: februarie 2025
  • Directiva (UE) 2019/770 a Parlamentului European și a Consiliului din 20 mai 2019 privind anumite aspecte referitoare la contractele de furnizare de conținut digital și de servicii digitale – termen: februarie 2025
  • Regulamentul (UE) 2023/988 al Parlamentului European și al Consiliului din 10 mai 2023 privind siguranța generală a produselor, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1025/2012 al Parlamentului European și al Consiliului și a Directivei (UE) 2020/1828 a Parlamentului European și a Consiliului și de abrogare a Directivei 2001/95/CE a Parlamentului European și a Consiliului și a Directivei 87/357/CEE a Consiliului – termen: octombrie 2026.

Totodată, urmare modificării Hotărârii Guvernului nr. 637/2018 cu privire la aprobarea Conceptului tehnic al Sistemului informațional automatizat național de informare și comunicare pentru supravegherea pieței, până în decembrie 2025 urmează a fi creat sistemul informațional vizat.

Concluzii și recomandări

Sistematizând cele expuse mai sus, Fundația Soros Moldova vine cu câteva concluzii și recomandări:

  1. Prezentul articol constituie un bun prilej și o ocazie potrivită pentru a sensibiliza opinia publică referitor la importanța respectării drepturilor și nevoilor consumatorilor în Republica Moldova și la acest capitol țara noastră mai are rezerve.
  2. Proiectul „Consolidarea cadrului de protecție a consumatorilor în Republica Moldova” este unul de importanță majoră, dat fiind faptul că acest domeniu este indispensabil pentru asigurarea unei concurențe sănătoase și a unei economii de piață funcționale și integre, dar și datorită faptului că protecția consumatorilor este o componentă-cheie a  procesului de integrare europeană.
  3. Fundația apreciază pozitiv și la nivel avansat gradul de transpunere a Capitolului 28 „Protecția consumatorilor și a sănătății” din acquis-ul comunitar pentru domeniul protecției consumatorilor.
  4. În ultima perioadă Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării și Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor au făcut progrese semnificative în ce privește transpunerea Capitolului 28, dar este necesar de depus în continuare eforturi pentru fortificarea cadrului de protecție a consumatorului din Republica Moldova.
  5. În opinia noastră, pentru transpunerea eficientă a Capitolului 28 în legislația națională este necesar de elaborat și aprobat un Program dedicat privind protecția consumatorilor pe termen mediu, care va veni cu o viziune, obiective strategice și acțiuni concrete în domeniu, precum și o Strategie de dezvoltare instituțională a Inspectoratului de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor.
  6. Promovarea vectorului integrării europene va aduce beneficii reale pentru cadrul de protecție a consumatorilor din Republica Moldova, deoarece va contribui la ridicarea nivelului de respectare a drepturilor omului, sporirea potențialului economic, asigurarea unei economii de piață funcționale și, în final,  dezvoltarea durabilă a țării noastre.
  7. Pe termen lung, urmare deschiderii negocierilor de aderare la UE și armonizării cu cerințele din Capitolul 28, credem că protecția consumatorilor va avea un impact și mai mare asupra populației. În acest context, rolul organizațiilor societății civile este de a acorda asistența complexă și a asigura dialogul pertinent cu autoritățile și instituțiile statului în vederea realizării acestui deziderat.

***

Acest articol a fost elaborat de către Fundația Soros Moldova și face parte dintr-o serie de articole dedicate subiectului reformelor legate de Integrare Europeană și evaluare a gradului de pregătire a Republicii Moldova pentru transpunerea celor 33 capitole din acquis-ul comunitar.